Een positieve klantbeleving

Een positieve klantbeleving is ook voor jou positief. Als je klant zich goed voelt bij de contacten met jou en je medewerkers zal hij je advies sneller opvolgen, minder gevoelig zijn voor de prijs, meer van je kopen, meer open staan voor je communicatie en je uiteindelijk aanbevelen.

Een goede klantbeleving begint bij gedreven en enthousiaste medewerkers. Want zoals Simon Sinek zegt: “Customers will never love a company, until the employees love it first.”

Hoe verhoog je je klantbeleving?

Wees een inspirerende leider
Zorg voor een duidelijke missie en een gezamenlijke ambitie waar je mensen achter staan, zich in herkennen en graag voor werken. Bij bedrijven met een positieve klantbeleving is elke medewerker zich bewust van zijn bijdrage in het grotere geheel. Daarbij zijn ze zeer gemotiveerd om de gezamenlijke ambitie te bereiken en denken ze voortdurend mee over hoe het beter kan. Schep een kader waarin plaats is voor ideeën en eigen initiatief.

Geef vertrouwen
Timmer je bedrijf niet dicht met allerlei regels, protocollen en verboden om die ene mogelijke fraudekans te tackelen. Creëer liever een klimaat van vertrouwen. Zowel voor je medewerkers als voor je klanten. Richt je aandacht op hoe je je klanten echt kunt helpen in plaats van ze te straffen met bureaucratie en gedoe. Ook voor je medewerkers is het fijn om vanuit de basisgedachte, vertrouwen te werken. De meeste mensen willen goed doen en het effect van een positief verraste klant is groot.

Immers… zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten…

Geen MBA maar DNA
Juist: je klantbeleving valt of staat met de gedrevenheid van je medewerkers. Het belang van goede medewerkers is heel groot, de manier waarop ze met je klanten communiceren en hoe ze in het leven staan. Schenk vooral aandacht aan de persoonlijkheid van je aanstaande collega en of die past bij de kernwaarden van je bedrijf. Vaardigheden zijn aan te leren maar iemands karakter verandert niet zomaar.