Oei ik groei – risico’s van bedrijfsgroei

Voor Bol Adviseurs heb ik verschillende blogs geschreven. Belangrijk is dat de ondernemer, de klant van Bol zich in het verhaal herkent.

Het gaat goed met je bedrijf, je weet de juiste keuzes te maken, klanten aan je te binden, meer te produceren en dat zie je terug in je omzet. Geen reden om je ergens ongerust over te maken… of toch wel?

Bedrijven die snel groeien kunnen te maken krijgen met groeipijnen. Wat kan er zoal gebeuren?

Management
Ten eerste wordt er van jou als ondernemer een andere rol verwacht. Voor de groei stuurde je zelf het volledige bedrijf aan. Nu je bedrijf groeit is het belangrijk om de juiste mensen aan te trekken. Hoe ga jij om met het loslaten van activiteiten? Kun je delegeren? En misschien nog wel belangrijker, kun je je voldoende focussen op de juiste dingen?

Afnemers
De meest ideale manier om te groeien is door het hebben van een groot aantal verschillende klanten. Zo blijft het risico beperkt dat je afhankelijk bent van een paar grote klanten en in de problemen komt als er een afhaakt. Belangrijk is dat je je bedrijf opschaalt om aan de stijgende vraag te voldoen; nee verkopen is immers geen optie.

Leveranciers
Jouw onderneming groeit… maar kan je leverancier de groei bijhouden? Is je onderscheidend vermogen afhankelijk van je leverancier? Zijn er alternatieven?

Personeel
Als de kwaliteit van je personeel medebepalend is voor de groei van je bedrijf, hoe kom je dan aan goede mensen? Is jouw bedrijf een wow-bedrijf, waar mensen graag willen werken en ook nog graag willen blijven?

Concurrenten
Snelle groei valt op, je concurrenten zitten niet stil, zij zullen ook dit succes nastreven. Hoe groot is je voorsprong? Kun je die behouden? Waarin onderscheid je je en is jouw ‘unique selling point’ makkelijk te kopiëren?

Financieel
Groei kost altijd geld. Afhankelijk van je bedrijf zal er vooral geïnvesteerd moeten worden in mensen of productiemiddelen. Ook je werkkapitaal zal moeten toenemen. Hoe kun je deze kredietbehoefte verstandig invullen?

Groei kost altijd geld. Afhankelijk van je bedrijf zal er vooral geïnvesteerd moeten worden in mensen of productiemiddelen. Ook je werkkapitaal zal moeten toenemen. Hoe kun je deze kredietbehoefte verstandig invullen?

Groei is een spannende tijd binnen je bedrijf, bij groei horen ook gevoelens van euforie, je bent succesvol, mensen willen je product of dienst maar al te graag bij je afnemen. Dat streelt! Om de positieve gevoelens en resultaten te waarborgen bespreken we graag je groeiplannen. Ook je privésituatie zullen we daarbij in acht nemen. Met een goed onderbouwd plan groeit je bedrijf naar de volgende fase en kun je je als ondernemer richten op datgene waar je goed in bent.