Wat maakt AirBNB succesvol?

Airbnb is een internationaal platform waar mensen een kamer/ruimte kunnen huren. Deze ruimtes worden wereldwijd door particulieren aangeboden.  Airbnb is een startup die binnen enkel jaren miljarden euro’s waard is geworden.

Het logo, de belo uitgelegd:

 

Hoezo is Airbnb succesvol?

  • Ze presteren 10* beter dan hun concurrenten
  • Hun omzet groeit 10* sneller dan die van hun concurrenten
  • Hun productontwikkeling is 10* sneller dan die van vergelijkbare organisaties
  • Ze hebben 10* meer winst per werknemer dan hun concurrenten.

Airbnb  is een exponentiële organisatie die deze kenmerken deelt met soortgelijke organisaties, denk aan Uber, Tesla of Quirky.

Hoe bereiken ze dit succes?

Airbnb formuleert een hoger doel, ze wil radicaal iets veranderen, de wereld verbeteren; duurzamer maken. Door zo’n hoog doel te stellen enthousiasmeren ze mensen binnen hun organisatie maar zeker ook daarbuiten. Airbnb verovert ons hart en ons hoofd.

Ze werken met flexibel personeel. Als je een hoger doel nastreeft trek je al gauw talent aan, het is voor Airbnb relatief makkelijk om met professionele freelancers te werken. Daarnaast worden jij en ik gestimuleerd om onze eigen ruimtes te verhuren.  Ook benutten ze de gemeenschap en de crowd: ze weten rond hun product een enthousiaste gemeenschap op te bouwen, mensen uit die gemeenschap worden zelfs hun ambassadeurs. De marketing bij Airbnb gebeurt door hun klanten.

Airbnb maakt gebruik van andermans bezittingen. Ze hoeven dus geen dure hotels te bouwen om hun bedrijf verder te laten groeien. Een belangrijke eigenschap van exponentiële organisaties is dat ze betrokkenheid creëren bij hun publiek. Er is een online beoordelingssysteem waar de reputatie van verhuurder en gast bekeken kan worden. Er komt directe feedback en de transparantie zorgt automatisch voor positief gedrag.

www.airbnb.nl