Je hoeft vast niet lang na te denken om over je laatst bekeken film of boek te vertellen. Woorden volgen elkaar vlot op omdat je alles weer helemaal voor je ziet; je herbeleeft wat er met je held gebeurde. Jammer dat je plots een serieuzere en verkrampte toon aanslaat als je over je bedrijf of dienst vertelt. Echt niet nodig. Vertel wat je beweegt, waar je blij van wordt, wat jouw klant laatst over je vertelde en waar je van droomt. Durf de held(in) in je eigen verhaal te zijn.
Wat is storytelling?
Voor mij is storytelling het ophalen en delen van verhalen om een doel te bereiken en betrokkenheid te creëren. Verhalen zijn een mooie manier om contact te maken, mensen te raken, te verleiden of inzicht te geven. Het brengt een gevoel van saamhorigheid. Goede verhalen worden onthouden en doorverteld.
Waarom storytelling voor bedrijven relevant is
Bij storytelling gaat het om emoties. Wil je mensen overtuigen? Dan is het goed om in te spelen op het gevoel. Door jouw (merk)verhaal te vertellen, verbind je klanten op gevoelsniveau aan jouw bedrijf. Een betere manier om vertrouwen te creëren en mensen te motiveren bestaat niet. Storytelling voor bedrijven is dé manier om nieuwe klanten nieuwsgierig te maken en bestaande klanten te behouden.
Een merkverhaal is gebaseerd op je founding story. Het gaat niet om wat je doet, maar waarom je iets doet en wat de toegevoegde waarde daarvan is voor jouw ideale klant. Voor mij begint een goed verhaal met het krijgen van inzicht in wie je bent, wat jou drijft en waarom je doet wat je doet. Onderwerpen waar ik mooie trainingen over geef.
Wist je dat heel veel verhalen gebaseerd zijn om 'De Reis van de held'? Kijk maar eens hoe dat is opgebouwd.
De Reis van de held wordt door Joseph Campbell op indrukwekkende wijze beschreven in o.a. De Held met de duizend gezichten.