Heb jij je archetype al ontmoet?
Een archetype, is een universele persoonlijkheid die iedereen herkent omdat ze in ons collectieve bewustzijn zit.
Ik identificeer me bijvoorbeeld met "De Avonturier, De Gelukzoeker, De Pionier".
Ik ben nieuwsgierig, zoek continu naar nieuwe ervaringen; vrijheid en autonomie zijn mijn grootste zegen.De Avonturier is één van de twaalf archetypes.
Ze verschillen op het gebied van stabiliteit, uitdaging, erbij horen en individualisme. Er zijn meerdere archetypes die bij jouw organisatie passen, maar vaak springt er één uit. Een archetype is dus een manier om het karakter van een organisatie te omschrijven.
Vanuit het archetype kun je als organisatie handelen, maar ook ontdekken wat de doelen, angsten, strategie en talenten zijn.
"Hoe weet ik wie mijn archetype is?"
Een archetype kies je niet zomaar.
Eigenlijk ben je het al.
Dit is precies wat jou authentiek maakt. Als persoon of als bedrijf.
Beschrijf wie je bent en hoe je je nu al gedraagt. Denk daarbij dan aan je fysieke én je gedragskenmerken.
Het archetype dat je kiest, moet uit jezelf komen, voor iedereen herkenbaar zijn en de authenticiteit van jouw merk laten zien.
"Okay, maar wat heb ik eraan in mijn bedrijf?"
Je archetype is je kompas.
Heb je eenmaal je archetype in beeld, werk het dan uit. Een goed uitgewerkt archetype geeft richting aan al je marketing- en communicatie-uitingen. Denk bijvoorbeeld aan je woordkeuze of je 'tone of voice'.
Een archetype is geen keurslijf. Binnen een archetype heb je nog alle vrijheid om deze verder in te vullen.
Bijkomend voordeel is dat je doelgroep zich makkelijker met jou identificeert.
Door je archetype op de juiste manier in te zetten blijf je herkenbaar, ook in tijden van verandering ben je een houvast voor je doelgroep.
"Wat zijn dan die archetypen?"
De archetypes zijn bedacht door Carl Jung, één van de grondleggers van de moderne psychologie. Jung bedacht twaalf archetypes waarvan er één zo sterk aanwezig is dat hij de persoonlijkheid van de organisatie domineert. Ieder type heeft een ander soort samenstelling van waarden, betekenissen en karakteristieke kenmerken.
Ik herken me in 'De Gelukzoeker'.
"De Gelukzoeker zoekt avontuur en wil de wereld exploreren.
Dit archetype wordt wakker in de puberteit of adolescentie, wanneer je de veilige thuishaven bent ontgroeid.
Je wil verder kijken, de wereld exploreren en experimenteren.
Het vraagt moed de grenzen te overschrijden, de drempel over te gaan en in het diepe te durven duiken.
De Gelukzoeker is een archetype dat uitdaagt angsten te overwinnen en nieuwe horizonten te verkennen."
Kenmerken van de Gelukzoeker
Doel: een beter, authentieker en bevredigender leven ervaren.
Grootste angst: bekneld raken, conformiteit en innerlijke leegte.
Strategie: reizen, nieuwe dingen zoeken en beleven, aan verveling ontsnappen.
Kernbegeerte: de vrijheid om te ontdekken wie je bent door het verkennen van de wereld.
Zwakte: doelloos rondzwerven, een ‘misfit’ worden.
Talent: autonomie, ambitie, trouw zijn aan de ziel.
De ontdekkingsreiziger staat ook bekend als: de zoeker, zwerver, individualist, bedevaartganger*.
Tone of voice van De Avonturier
De reis is belangrijker dan de bestemming, zolang ik onderweg maar nieuwe dingen kan blijven ontdekken. Ik wil mijn horizon verbreden, leren en ervaren. Vrij zijn is belangrijk en ik doe er alles aan om niet gevangen te zitten in sleur, ook al betekent dat dat ik risico’s moet nemen. Ik verleg grenzen, van mezelf en van een ander.
Ik begrijpt de (mentale) zoektocht van mijn klant en besef heel goed dat mijn klant niet tot een specifieke groep wil behoren.
Het individualisme is belangrijk, daarin kun je precies zijn wie je bent.
Veel voorkomende kernwaarden: avontuur, verdwalen, individueel, eigenwijs
Inspiratoren: Bever, The North Face, Lonely Planet, Djoser, VPRO
Het bepalen van jouw archetype is een onderdeel van mijn trainingsprogramma’s SLAGKRACHT en BOEIE!
SLAGKRACHT is hèt branding, storytelling en marketingprogramma voor coaches, adviseurs en therapeuten en start 3 oktober.
BOEIE is hèt in-company Contentmarketingprogramma voor medewerkers binnen het MKB.
Ben je benieuwd of ik iets voor jou kan betekenen? Reageer met STORY en ik neem contact met je op.
* Momenteel onderzoek ik of ik volgend jaar de meest noordelijke Pelgrimstocht St. Olavsleden kan lopen van Oslo naar Trondheim.