Kijk als ondernemer serieus naar Instagram
Socials maken van ons ware storytellers, ze laten ons nadenken over hoe we van meerwaarde kunnen zijn voor ons publiek en hoe we voor hen goede content en mooie verhalen kunnen maken. Een van deze socials is Instagram. Gelukkig vinden steeds meer b2b-bedrijven hun weg naar Instagram, en daar valt veel voor te zeggen. Zo telde de app in 2018 meer dan 1miljard maandelijks actieve gebruikers.
Feitjes en Cijfertjes
Instagram is een app en geen website. In Nederland zijn er dagelijks zijn 2,1 miljoen mensen actief op dit medium. Het aantal gebruikers tussen de 30 en 49 jaar stijgt nog steeds. Wat Facebook vier jaar geleden was, is Instagram nu.
In het begin ging het puur om het delen van foto’s, nu is Insta uitgegroeid tot een platform voor visual storytelling.
Kortom, Instagram is allang geen app meer voor tieners en studenten. Maar een platform om je professionele doelgroepen te bereiken, dus stap als b2b-bedrijf uit je comfortzone. Let wel, kom op Instagram niet als bedrijf maar als ‘mens’ in beeld. Ga regelmatig naar de live omgeving van instagram, weet dat je daar niet alles in de hand hebt en afhankelijk bent wat er zich aandient.
Wat plaats je dan op Instagram?
Maak anderen deelgenoot van waar je mee bezig bent. Je successen, je overwegingen, je twijfel en laat ook zien wat niet perfect gaat. Het gaat niet om het perfecte plaatje, maar veel meer om je publiek de kans te geven je beter te leren kennen en je sympathiek te vinden.
Relevantie!
Wees relevant voor je volgers, zij hebben liever één post per week waar ze wat aan hebben dan elke dag een middelmatige bijdrage. FonQ focust bijvoorbeeld op het oplossen van problemen die klanten kunnen ondervinden bij het inrichten van hun woonruimte. Via Insta kom je bij hun website uit, waar je tips en inspiratie kunt opdoen, passend bij het product dat je via instagram hebt aangeklikt. Een hele mooie combinatie van het inzetten van verschillende mediaplatforms. FonQ gaat in gesprek met haar volgers door te vragen waar ze tegenaan lopen; een prima bron die ze benutten om verhalen te creëren en oplossingen voor aan te dragen; met de woorden geef je huis wat FonQ…
Selfies
Laat je hoofd zien en je mag nog praten ook. Zorg er wel voor dat je echt iets te vertellen of te vragen hebt. Zo krijg je sneller interactie.
Vergeet hierbij je werknemers niet, laat ze regelmatig een werkdag vloggen. Zo nemen ze je publiek mee door je organisatie. Tenslotte zijn het je medewerkers die de verhalen als eerste beleven. Ze zijn je beste ambassadeur. Wil je dit op een gestructureerde en georganiseerde manier in je organisatie inbedden, en niet alleen op instagram toepassen kijk dan eens naar het programma social storytelling.
Klantverhalen
Stimuleer je klanten om hun bevindingen en ervaringen te delen en te posten. Laat ze bijvoorbeeld mini-testimonials maken en motiveer ze bij het posten van foto’s te laten zien hoe ze bijvoorbeeld je product of dienst toepassen; waar en waarom ze je oplossing inzetten. Faciliteer ze met goede ##. Officieel heet dit user-generated content, Koga doet dit bijvoorbeeld met #ikenmijnkoga; waarbij mensen die met deze fiets op pad zijn gestimuleerd worden om foto’s te maken van hun tochten en avonturen.
Slim is om deze user-generated content zelf opnieuw te delen. Je kunt er op deze manier een story van maken zo beloon je bovendien je ambassadeurs met extra zichtbaarheid.
Wist je dat 50% van de millennials berichten van vrienden en personen die ze volgen meer vertrouwen dan elk ander medium? Berichten die jouw volgers en klanten over jou delen zijn zeer waardevol.
Handig hierbij is ervoor te zorgen dat jouw locatie en account kan worden getagd!
Instagram shopping
Sinds april 2018 is het mogelijk om de producten in je post, letterlijk in je foto te taggen. Je hoeft je volgers niet meer naar de link in je bio te loodsen, zij kunnen rechtstreeks in de foto klikken op het ‘getagde’ product; product tagging is dé uitkomst voor Instagram-shoppen!
Via de tags in je post komen mensen uit in je webshop en kunnen via een eventuele productomschrijving overgaan tot kopen.
Ook kun je links leggen in producten naar Instagram stories, dit is een functionaliteit met een hoge conversie rate: 20% van het aantal volgers onderneemt actie! 75% van de gebruikers heeft wel eens iets gekocht via Insta.
Via de statistieken op Instagram kun je meten hoe vaak je bericht is weergeven en hoe groot het bereik was. Voor Instagram-shoppen zijn er extra statistieken toegevoegd. Hoe vaak zijn producten in een specifieke post bijvoorbeeld bekeken? En hoe vaak is er op de betaallink geklikt? Met behulp van deze statistieken kun je kijken welke productfoto’s populair zijn en bij welke de prestaties tegenvallen.
Stories
Een story is een verhaal dat na 24 uur weer verdwijnt. Ze zijn dus tijdelijk van aard en worden in chronologische volgorde geplaatst; ze staan niet rechtstreeks op je profiel. Je kunt ze niet liken en je kunt er geen commentaar bij zetten. Een story is een foto, of een aantal foto’s achter elkaar, of een korte video. In de story voeg je tekst en tekeningetjes toe. Je kunt zien wie jouw verhaal heeft bekeken. En na 24 uur is alles weer verdwenen…
Waarom je best doen voor iets dat maar een levensduur van 24 uur heeft?
Vergankelijke content is aantrekkelijk voor je publiek omdat het inspeelt op FOMO (fear of missing out); oftewel de angst om iets mis te lopen of achterstand op te lopen ten opzichte van anderen. De stories trekken onze aandacht, we kijken ernaar, reageren erop en vergeten het weer heel snel.
Verder heeft het succes van stories ook te maken dat tijdelijke inhoud vaak directer en realistischer is dan de vaste posts. Het spontane karakter van stories spreekt aan.
Tips
Denk ik formats!
Door in formats te denken ben je herkenbaarder voor je volgers. Met formats bedoel ik onder andere een vast opmaakstramien, dagen waarop je post, verwante onderwerpen en natuurlijk een duidelijke #.
Bookfacemagazine daagt z'n volgers uit de kaften van boeken af te maken met een eigen bijdrage.
Neem jezelf niet te serieus
Laat zien dat je van dezelfde dingen houdt
Als b2b-bedrijf bedien je andere bedrijven, maar je publiek bestaat in eerste instantie uit de professionals die bij die bedrijven aan de slag zijn. Mensen zoals jij en ik dus. Op sociale media vallen ook zij als een blok voor de kleine dingen die zowat iedereen deelt. Geef ook die een plek op de Instagram-pagina van je organisatie. Technologiereus CISCO doet dat bijvoorbeeld door zijn aanbod te linken met de heilige graal van zowat elke professional wereldwijd: stevige koffie en sterke Wi-Fi.
Call to Action
Vervolgens moet je alleen nog zorgen voor de juiste call-to-actions. Op Instagram nemen die CTA’s minder traditionele vormen aan:
- een link in de bio van je bedrijf – in de posts zelf kan je immers geen URL’s toevoegen;
- slim geplaatste hashtags onderaan je posts – die bijvoorbeeld oproepen tot het verspreiden van content van je volgers en gebruikers (user-generated content);
- een extreem kort stukje tekst in de afbeelding of foto die je deelt – die tekst kan je toevoegen met behulp van apps.
Conclusie
Realisme verhoogt de betrokkenheid
De algoritmes van Facebook en Instagram veranderen vaak, de engagement-rates zijn het belangrijkst geworden. Echte interacties met volgers zijn nu veel belangrijker dan het aantal volgers of het aantal likes dat je op posts krijgt.
Belangrijk is om Instagram de juiste plaats in je overkoepelende contentstrategie toe te wijzen. Het is een geknipt brandingkanaal om merkbekendheid op te bouwen, je als werkgever te profileren of om de behoefte aan je product of dienst te doen toenemen.
Kortom: eerst de doelstellingen, vervolgens de kanalen en dan de content. Instagram is nog geen format dat op zich al genoeg kan zijn, maar door vaste posts af te wisselen met een regelmatige stroom van Stories, heb je dat perfecte evenwicht in je aanwezigheid op social media gevonden.
Instagram geeft je de kans om op een geweldige manier aan je potentiële klant en medewerkers te laten zien dat je meer bent dan een gezichtloze onderneming.
Wil je meer weten, neem contact met me op voor een training op maat.