Maak van je pitch een spannend verhaal!
Herken je dit?
Iemand vraagt: “En wat doe jij?” en dat je dan gaat vertellen wat je doet en hoe je dat doet… en je ziet dat de ander steeds glaziger gaat kijken, zijn aandacht neemt af, verdwijnt… Je weet zeker dat hij je pitch niet zal onthouden laat staan dat hij je ooit ergens zal aanbevelen.
Waarom jij?
Plots schrik je uit je monoloog bij deze vraag… Je herpakt je en zegt: “Nou, omdat ik heel goed ben en omdat ik heel veel ervaring heb en zeker niet de duurste euh… daarom.”
Stop met vertellen wat je doet en hoe je het doet
en richt je op waarom je het doet!
Linea Rechta
Zo was ik laatst bij Sandra en Nicole van Linea Rechta, een super professioneel bureau van arbeidsjuristen.
Hun pitch was eerst zo: “… in principe doen we hetzelfde als een advocaat, met dat verschil dat je bij een advocaat komt als het conflict al daar is, wij willen ondernemers ondersteunen in preventieve zin, wij ondersteunen werkgevers bij de instroom, de doorstroom en de uitstroom van werknemers. We beginnen al bij een goed arbeidscontract en alles wat er bij een dienstverband op de weg kan komen van een werkgever…”. Dit is een klein gedeelte uit een lange opsomming van wat ze wel en niet waren.
Maar Toen! Na een middag stoeien, was dit het verhaal: “…zo belde pas iemand die had een gratis 'contractje' gedownload van internet. Hij had het contract opgemaakt, door zijn nieuwe werknemer laten tekenen en klaar. Na een paar weken bleek de nieuwe werknemer niet te voldoen. Niets aan de hand dacht de werkgever, ik maak gebruik van de proeftijd, dus ik kan afscheid van hem nemen. Wat bleek nu: hij had geen proeftijd opgenomen! Dus hij kon geen afscheid nemen van die werknemer. Uiteindelijk heeft de rechter hem veroordeeld tot het doorbetalen van het salaris van het hele dienstverband, dus voor een half jaar. Dit gratis gedownloade 'contractje' van internet heeft deze beste man 15 duizend euro gekost. Als hij ons op tijd had benaderd had hij voor 150 euro alles in orde gehad.”
Voel je het ook? Een beetje schaamte?
Reken maar dat dit verhaal weer opborrelt als je een
goedkoop documentje wilt Googlen.
Je verhaal
Jij als ondernemer hebt je eigen verhaal. Jij bent het bedrijf en de reden waarom je bedrijf is zoals het is. Als je werknemers in dienst hebt is het zeker belangrijk dat zij je verhaal en je visie kennen. Het motiveert hen als ze mogen geloven wat jij gelooft. Zorg ervoor dat je bekend wordt voor waar je in gelooft.
Maar hoe met het dan wel?
Durf kwetsbaar te zijn. Kijk om je heen. Waar ben je mee bezig. Waarom kom je je bed uit? Wat maakt jou blij? Als je eenmaal een verhaal weet, sta je nooit meer met je mond vol tanden. Mensen zullen graag naar je luisteren en onthouden wat je vertelt, misschien vertellen ze het verder. Deel je verhalen via je blog, mail, website en sociale media. Elk contactmoment vertelt iets over jou en versterkt je boodschap en branding.
Vind je verhaal, deel je verhaal
- In jouw verhaal vertel je je waarom, je visie, worstelingen, uitdagingen en aarzelingen.
- Jouw verhaal inspireert.
- Jouw verhaal is uniek, geen enkele concurrent heeft hetzelfde verhaal.
- Mensen onthouden verhalen, geen feiten.
- Mensen identificeren zich graag met verhalen.
Wil jij graag je verhaal vinden? Je klanten raken en onthouden worden? Neem dan contact met me op. Inge@Qlipp.nl .