"Wat ik heel fijn vind is: jij kunt je heel goed inleven in heel veel mensen, en met hetgeen waar zij mee bezig zijn. Dat is echt jouw kracht."
Inge: Wat was de aanleiding om de training "Branding" te volgen?
Roel: Voor ons was het fijn om te weten vooral: wat is onze identiteit? Wie zijn wij? Natuurlijk wisten we als bedrijf waar we stonden, maar op het moment dat je gaat communiceren via social media, of nieuwsbrieven, dan was het voor ons gewoon heel belangrijk: wie zijn wij, en wie zijn onze gasten? Wat is onze doelgroep? En hoe ga ik die benaderen? En dan niet zozeer op welk platform, maar op welke toon gaan we dat doen? Hoe spreken we onze gasten aan? Dat was eigenlijk voor ons een reden om te zeggen: dit past bij ons. En niet alleen, dit is denk ik inmiddels 1,5 jaar geleden misschien al, maar ook voor de toekomst, dus voor nu. Het is nu heel leuk om te zien dat we eigenlijk die tools waar we toen naar gekeken hebben, die tools die gebruiken we nu nog steeds om te communiceren met onze gasten. Dus het werkt wel. Absoluut.
Inge: Superfijn om te horen. Wat was daarvoor je probleem? Deed je maar wat? Of wat was je frustratie? Hoe ging het voordat je aan de training had deelgenomen?
Roel: Ja, wij deden maar wat. Een mooi voorbeeld vind ik nog steeds wat ik al zei: het aanspreken van onze gasten. Hoe doen we dat? We zijn er toen eigenlijk achter gekomen: het bedrijf wat we hebben, mensen komen als gasten in ons eetcafé, of bij onze bed & breakfast. Natuurlijk is het heel netjes om u te gebruiken, maar wij hebben gezegd: nee, het zijn allemaal gasten die zich thuis moeten voelen, dus hoe spreek je gasten aan?
Inge: Door erover na te denken heb je daar een eenduidige lijn in gevonden.
Roel: Ja.
Inge: Heb je getwijfeld voor je aan die training begon?
Roel: Nee. Vooral omdat ik ervan uitging, maar ook wat verder uit het verleden, het werk wat jij levert past helemaal bij ons. Heel professioneel. Je kunt je heel goed inleven (en dat vind ik heel belangrijk) in mijn vak, terwijl jij geen affiniteit hebt met horeca in zoverre, maar wel je meteen kan inleven van: wat doet mijn chef-kok dan, of: wat doe ik dan? Dus wij hebben er toen echt niet aan getwijfeld nee.
Inge: Leuk. Dankjewel. Hoe was het om de training te doen? In het moment zelf? Kun je dat nog terughalen?
Roel: Ja. Dat kan ik zeker. Heel natuurlijk. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan, met het team waar we mee zaten, dat is het team wat bij ons nog steeds pr doet voor ons bedrijf, en ik had mij erop ingesteld dat we zelf echt diep moesten gaan graven. Van: god, hoe willen we dit? Wie zijn onze gasten? Wat willen we met die gasten? Maar juist door de opbouw van de middag, viel alles gewoon op zijn plek. Zonder dat we er heel hard over na hebben hoeven te denken. Dus heel plezierig. Ik had me er van tevoren geen zorgen over gemaakt, van: hoe gaan we dit doen? Maar juist door het format wat er lag, was het voor ons ook heel makkelijk om eigenlijk de vakjes in te vullen.
Inge: Fijn. En nu, - je zei net: het is denk ik al wel 1,5 jaar geleden -heb je resultaten? Toonbaar zeg maar? Doordat je dit gedaan hebt?
Roel: Resultaten dat we meer hits of bezoekers via social media krijgen, dat niet, dat meten we niet. Maar voor mij als bedrijf zijnde, maar ook naar het personeel, zie ik als resultaat dat we duidelijk een doel hebben. Ik moet eerder zeggen de visie, die is heel duidelijk. Ook als we nieuwe collega’s krijgen (niet dat het verloop bij ons heel hoog is, maar in de horeca komen jongeren, en op het moment dat ze afgestudeerd zijn dan vertrekken ze), iedereen weet wel hoe we gasten aanspreken. Dit gaat niet alleen maar op social media of via nieuwsbrieven die we gebruiken, maar ook op het terras of in ons eetcafé: hoe mogen wij onze gasten aanspreken? Dat is wel heel plezierig en dankzij die bewuste training vastgelegd.
Inge: Dus het geeft een soort fundament waarop je kunt verder bouwen. Enerzijds naar je medewerkers toe, en anderzijds naar je gasten toe?
Roel: Ja, inderdaad. En dan inderdaad ook op social media, toch het stukje doelgroep. Van: welke gasten willen we bereiken? Hoe kunnen we die bereiken? Dat komt eigenlijk elke keer uit dat Model weer heel mooi naar voren. Hij hangt bij ons ook gewoon op kantoor, de poster van het model dat we toen gemaakt hebben. Af en toe is het leuk om daar eventjes naar terug te kijken. Van: dit zijn onze kernwaarden, en dit hebben we afgesproken. Natuurlijk is het af en toe leuk om te strepen en er wat nieuws bij te zetten, maar in ieder geval, de basis is gewoon nog steeds wat wij 1,5, 2 jaar geleden opgezet hebben.
Inge: Als je een collega zou spreken, of een mede ondernemer, of een andere expert in zijn vakgebied, zou je deze training dan aanbevelen?
Roel: Ja. Dat zou ik zeker doen bij bedrijven die zoekend zijn. Ja absoluut. Ik zou jou zeker aanbevelen om dit te doen. Het maakt het stukje communicatie een heel stuk makkelijker.
Inge: Zou je je kunnen voorstellen dat bijvoorbeeld mensen die een aantal jaren in dienstverband hebben gewerkt, en dan besluiten om voor zichzelf te beginnen, dat het voor hun een goede eerste basis zou kunnen leggen?
Roel: Ja absoluut. Het moment dat je de stap maakt om zelfstandig ondernemer te worden, dan is dit echt prachtig, een heel mooi pakket dat je mee kunt nemen in de eerste jaren van je bedrijf. Bijstellen kan natuurlijk altijd. Maar om er een keer heel goed over nagedacht te hebben. En vooral, niet alleen maar met mensen die wat verder van je af staan, dat is absoluut goed om te doen. Ja.
Inge: Dankjewel. Zijn we nog iets vergeten?
Roel: Wat ik heel fijn vind is wat ik al zei: jij kunt je heel goed inleven in ik denk in heel veel mensen, en met hetgeen waar zij mee bezig zijn. Dat is echt jouw kracht.