Storytelling inspireert
"We moeten dringend iets met storytelling gaan doen. Dat doe jij toch?"
Als ik dan om de tafel zit bij mijn opdrachtgever merk ik hoe breed het begrip storytelling is. De ene klant wil graag een corporate story waarbij de ontstaansgeschiedenis van zijn bedrijf op een aansprekende manier wordt weergegeven. De andere wil dat er regelmatig iets verteld wordt over hun werkzaamheden en de ondernemer met lef wil graag praten over social storytelling, waarbij hij zijn medewerkers als ambassadeur inzet en gecontroleerd via hun persoonlijke socials communiceert.
Welke vorm van storytelling je ook kiest, het is goed om te ontdekken welk hoofdthema bij jouw organisatie past, zodat je die als grote rode draad door je verschillende verhalen kunt weven. Je ontdekt je thema door na te denken over je ‘why’; waarom doe je wat je doet. Als je het antwoord weet op de vraag waarom-zijn-wij-hier-op-aard dan kun je vanuit dat thema je corporate story creeren en er verschillende verhalen aan ophangen. Je zult ook merken dat je door te vertellen waarom je doet wat je doet, mensen aantrekt; zij kopen geen dingen van je omwille van de specificaties van je producten, maar ze willen bij je kopen of werken omdat ook zij zich willen identificeren met de gedachtes en doelen waar jij voor staat.
Aan de hand van een overzichtelijk storytelling canvasmodel kom ik samen met jou en jouw medewerkers tot verfrissende inzichten waar we later de verhalen op kunnen baseren. Of je nu kiest voor een corporate verhaal of dat je je medewerkers wilt stimuleren om als ambassadeur op pad te gaan het centrale thema is hét uitgangspunt en de kapstok.
Heb je je thema gevonden dan ga je dat thema verder uitbouwen door verhalen op te halen in je organisatie, bij je klanten en in de buitenwereld. Als je daar ook nog aansprekende anekdotes en passende quotes bij voegt zullen mensen je steeds vaker herkennen, van je gaan houden en graag met je omgaan.